perjantai 23. tammikuuta 2015

Tukaritoiminnasta

Muistan kahdeksannella luokalla, kun koulumme opo tuli muutaman tukarin kanssa luokkaamme kertomaan tukaritoiminnasta. Tajusin heti, että tämähän on juuri minua varten. Halusin mahdollisuuden auttaa tulevia seiskoja, sillä muistin, kun itse olin 7.-luokkalainen ja tarvitsin apua kaikenaikaa yläasteella olemisessa, enkä uskaltanut pyytää omilta tukareiltani apua. 

Tukariksi haettiin tammikuun alussa hakemuksella. Hakemukset jaettiin luokassa kaikille halukkaille, mutta niitä sai myös haettua opon luokasta. Helmikuun alussa kaikki hakemuksen jättäneet haettiin haastatteluun uskonnonluokkaan. Meiltä kysyttiin muutama kysymys liittyen meihin itseemme sekä kiinnostuksestamme tukaritoimintaan. Ystävänpäivänä saimme tietää, ketkä valittiin tukareiksi. Valituilla tukareilla alkoi myöhemmin keväällä tukarikoulutus, johon kuului mm. erilaisia tilanneharjoituksia sekä keskusteluja nuorisotila Arkissa. Tukarikoulutus oli melko lyhyt, mutta siinä oppi lähes kaiken tarvittavan. Koulutuksen jälkeen olimme kaikki valmiina syksyllä alkavaan toimintaan.

Kilterin Tukarit 2014-2015

Lukuvuoden alusta, kun kävimme ensimmäistä kertaa tapaamassa omia tukariluokkiamme, meiltä kysyttiin kaikilta sama kysymys; keitä tukarit ovat? No, me olemme 9.-luokkalaisia, jotka auttavat 7.-luokkalaisia yläasteelle siirtymisessä ja pyrimme mm. luomaan 7. luokille hyvää luokkahenkeä, vastaamaan heidän kysymyksiinsä esimerkiksi yläasteesta ja luomaan iloista ilmapiiriä sekä 7. luokkalisille että muillekin.

Me tukareina olemme päässeet tekemään kaikenlaisia jänniä asioita. Olemme esimerkiksi järjestäneet paljon erilaisia leikkejä ja toimintaa erityisesti 7. luokkalaisille. Aivan vuoden alussa veimme 7.-luokkalaiset Holmaan ryhmäytykseen, jossa tukareiden apuna oli seurakunta sekä tukariohjaajat. Tukarit pitivät omaa rastiaan, jossa leikittiin hippaa, solmua sekä vanteen pyöritystä ringissä. Myöhemmin syksyllä oli seiskapäivän aika. Silloin kuljimme tukariluokkiemme kanssa eri rasteilla, joissa oli erilaista mielenkiintoista toimintaa. Sen jälkeen seiskapäivän perinteen mukaan autoimme tukariluokkiamme järjestämään pienen teemanmukaisen esityksen, joka myöhemmin esitettiin Myyrmäen urheilutalon salissa.  Olemme myös tukaripareina käyneet omissa tukariluokissamme keskustelemassa sekä järjestämässä pienimuotoisia leikkejä. Olemme siis päässeet kokeilemaan monipuolisesti uusia asioita.

Jos mietit tukariksi hakemista, on muutama asia, joita sinun kannattaa pohtia. Tukarina tulisit olemaan vastuussa monesta ihmisestä, joten sinulla tulisi olla vastuuntuntoa. Sinun täytyisi myös olla esimerkkinä 7.-luokkalaisille, joten huonoa käytöstä ei tukaritoiminnassa katsota. Sinun tulisi myös olla rohkea ja uskaltaa puuttua mahdollisiin riitatilanteisiin sekä huomioida, jos joku jää ryhmän ulkopuolelle ja pyytää hänetkin mukaan. Sinun täytyisi olla myös aina valmiina auttamaan muita. Avuliaisuus on ehdottomasti yksi tukarin tärkeimmistä piirteistä. Tukaritoiminta tulee viemään myös paljon aikaa, joten joustavasta aikataulusta olisi hyötyä. On tietysti ymmärrettävää, että on lähes mahdotonta olla mukana kaikessa toiminnassa. Sinun täytyy myös jaksaa hoitaa kouluhommat tukarihommien lisäksi. Tukaritoiminta ei siis ole tekosyy huonoille arvosanoille. Jos et täytä näitä kriteereitä, kannattaa miettiä uudelleen, onkohan tukaritoiminta juuri sinulle tarkoitettu.

Tukaritoiminta on opettanut meille paljon uusia asioita. Meistä on tullut paljon vastuuntuntoisempia. Olemme myös oppineet luomaan hyvää ilmapiiriä. Olemme saaneet uusia kavereita sekä toisistamme että 7. luokkalaisista. Olemme saaneet uusia ihania kokemuksia ja muistoja, joita emme varmasti tule unohtamaan. Tukaritoiminnasta tulee ehdottomasti olemaan hyötyä myös tulevaisuudessa. Tukaritoiminnasta saa vuoden lopussa tukaritodistuksen, mikä auttaa mm. kesätyön hakemisessa. Tukaritodistuksesta saattaa myös olla hyötyä, jos hakee 9. luokan yhteishaussa johonkin erityispainotteiseen kouluun.

Teksti: Emma ja Tarja 9F
Kuva: Kuvaverkko

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti