Mielestäni
ensimmäinen askel oppimiseen on hyvä ilmapiiri. Ilmapiiri, jonka myötä luokassa
kaikilla on hyvä olla ja kaikki tuntevat olevansa osa ryhmää. Hyvään
ilmapiiriin saattaa vaikuttaa esimerkiksi yhteiset tavoitteet, kuten pääseminen
lukioon tai ammattikouluun, tai yhteiset kiinnostuksen kohteet.
Hyvän
ilmapiirin pitää toteutua myös koko koulun kohdalla. Se on mahdotonta, vai
onko? Ainakin siihen kannattaa pyrkiä. Muuttamalla omia asenteitaan pikku
hiljaa, askel askeleelta, olemme lähempänä koko koulua koskettavaa hyvää
ilmapiiriä.

En halua
ryhtyä ”näinä vaikeina aikoina meidän kaikkien on pidettävä yhtä” – tyyliseen
julistukseen. Tosiasia on kuitenkin se, että meidän on jollain tavalla
pidettävä välimme neutraalina, eikä ryhtyä jatkuvaan sättimiseen ja ”välien
selvittelyyn” puolin ja toisin.
Myös
opettajan täytyy viestittää hyvästä ilmapiiristä. Hyvä opettaja osaa olla
kannustava ja ottaa koko luokan huomioon. Esimerkiksi sanomiset, jotka pistävät
nuoren opettajaa huonompaan asemaan, eivät edesauta hyvää ilmapiiriä.
Hyvä
ilmapiiri ei synny myöskään väkisin tekemällä. Joskus oikeanlaisen ilmapiirin
löytämiseen saattaa mennä viikko, joskus monta vuotta. Mitä pidempään ryhmä on
koossa, sitä enemmän ryhmää alkaa arvostaa ja yhteenkuuluvuuden tunne syventyy.
Jos ryhmänä
on siis koululuokka, on oppiminenkin varmasti helpompaa hyvän ilmapiirin myötä.
Sellaisen omaavassa luokassa kaikilla on kivaa ja erilaiset näkemykset pääsevät
hyvin esille. Tärkeintä on muistaa, että lähtökohtana on oma asenne.
Teksi ja kuva: Niilo 9c
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti