tiistai 27. toukokuuta 2014

Mikä ilmapiiri?

Mielestäni ensimmäinen askel oppimiseen on hyvä ilmapiiri. Ilmapiiri, jonka myötä luokassa kaikilla on hyvä olla ja kaikki tuntevat olevansa osa ryhmää. Hyvään ilmapiiriin saattaa vaikuttaa esimerkiksi yhteiset tavoitteet, kuten pääseminen lukioon tai ammattikouluun, tai yhteiset kiinnostuksen kohteet.

Hyvän ilmapiirin pitää toteutua myös koko koulun kohdalla. Se on mahdotonta, vai onko? Ainakin siihen kannattaa pyrkiä. Muuttamalla omia asenteitaan pikku hiljaa, askel askeleelta, olemme lähempänä koko koulua koskettavaa hyvää ilmapiiriä.

Käyttäytyminen saattaa antaa jonkinlaiset valmiudet hyvään ilmapiiriin, mutta ei ole itsestään selvää, että hyvin käyttäytyvä edesauttaa hyvää ilmapiiriä. Nimenomaan asenne on se, mikä vaikuttaa. Joku saattaa ajatella pahasti, mutta käyttäytyä hyvin, tai toisinpäin. Joku saattaa oikeasti käyttäytyä hyvin ja suhtautua ihmisiinkin vähintään neutraalisti. Jollain voi kulkea huono käytös ja ristiriitainen suhtautuminen ihmisiin ”anti-söpösti” käsi kädessä.

En halua ryhtyä ”näinä vaikeina aikoina meidän kaikkien on pidettävä yhtä” – tyyliseen julistukseen. Tosiasia on kuitenkin se, että meidän on jollain tavalla pidettävä välimme neutraalina, eikä ryhtyä jatkuvaan sättimiseen ja ”välien selvittelyyn” puolin ja toisin.

Myös opettajan täytyy viestittää hyvästä ilmapiiristä. Hyvä opettaja osaa olla kannustava ja ottaa koko luokan huomioon. Esimerkiksi sanomiset, jotka pistävät nuoren opettajaa huonompaan asemaan, eivät edesauta hyvää ilmapiiriä.

Hyvä ilmapiiri ei synny myöskään väkisin tekemällä. Joskus oikeanlaisen ilmapiirin löytämiseen saattaa mennä viikko, joskus monta vuotta. Mitä pidempään ryhmä on koossa, sitä enemmän ryhmää alkaa arvostaa ja yhteenkuuluvuuden tunne syventyy.


Jos ryhmänä on siis koululuokka, on oppiminenkin varmasti helpompaa hyvän ilmapiirin myötä. Sellaisen omaavassa luokassa kaikilla on kivaa ja erilaiset näkemykset pääsevät hyvin esille. Tärkeintä on muistaa, että lähtökohtana on oma asenne.

Teksi ja kuva: Niilo  9c

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti