Osa koulumme
matematiikan opettajista on ottanut käyttöön matematiikassa opetusmetodin,
jossa oppilas opiskelee itse teorian ja etenee omaa tahtiaan. Opettajan
tehtävänä on enemmänkin auttaa oppilaita. Tätä opetusmetodia käytetään myös
fysiikan opiskelussa. Kaikki koulumme opettajat ja oppilaat eivät kuitenkaan
ole omaksuneet vielä tätä uutta opetusmetodia.
Haastattelimme
koulumme muutamaa matematiikan opettajaa ja oppilasta. Kysyimme heidän
mielipidettään matematiikan itsenäisestä opiskelusta.
Kuvailisitko tätä opiskelumetodia
lyhyesti?
matematiikan opetaja Ville |
-Vastuu
siirtyy opettajalta oppilaalle. Se auttaa oppilasta haastamaan itseään. Se
sopii hyvin oppilaille, jotka ovat hyviä matikassa. (Ville Liukka, matematiikan
opettaja)
Miten tämä eroaa normaalista
matematiikan opiskelusta?
-Oppilailla
on siinä enemmän vastuuta. Opettaja ei opeta teoriaa, vaan oppilaiden täytyy
itse opiskella se. (Ville)
Miksi otit käyttöön tämän
opiskelumetodin?
-Tästä voi
kiittää tai syyttää kollegaani Minnaa. Tämä metodi kehittää enemmän oppilaita. (Ville)
Mitä mieltä olet matematiikan
itsenäisestä opiskelusta?
-Se on ihan
syvältä. Eli en tykkää, koska opettaja ei opeta asioita. (oppilas 1)
-Se on
mukavaa, koska tykkään matikasta. (oppilas 2)
-Se on
haastava opetussysteemi joillekin oppilaille, mutta paremmille oppilaille se
sopii hyvin. (Urpo ”Upi” Marjanen, matematiikan opettaja)
-Mielestäni se
on hyvä asia, koska oppilaat joutuvat ottamaan vastuuta ja se valmistaa heitä
ylempiin opintoihin. (Ville)
Mitä hyviä puolia siinä on?
-Ei, ei ole,
koska ei ole muuta kuin huonoja puolia. (oppilas 1)
-On
mukavampi mennä omaa tahtia, kuin joidenkin huonompien kanssa mennään niin
hidasta tahtia. (oppilas 2)
-Se sopii
hyville oppilaille, joiden ei tarvitse odottaa hitaampia oppilaita. Tämä
opetussysteemi tekee oppilaista itsenäisempiä. Jos on sairas niin voi jatkaa
siitä mihin viimeksi jäi. Esimerkiksi jos on viikon poissa, niin ei tarvitse
jatkaa siitä, mihin muut ovat edenneet. (Upi)
-Samat kuin
edelliseen. Jokainen saa edetä omaan tahtiinsa. (Ville)
Entä huonoja puolia?
-No siis
kaikki. Opettaja ei opeta kunnolla, mutta silti odottaa loistavaa tulosta
kokeesta. (oppilas 1)
-Ainoa huono
puoli on, että opettaja ei opeta kaikkia yhtä aikaa, eikä tule aina auttamaan,
jos tarvitsee apua. (oppilas 2)
-Se on hyvin
vaativaa monille oppilaille. Kokeiden järjestäminen on hankalaa, kun kaikki
oppilaat etenevät omaan tahtiin. (Upi)
-Jotkut tarvitsevat
enemmän opetusta, joten olisi hyvä, että olisi ainakin kaksi ryhmää, jotka
voisi jakaa vähän parempiin ja vähän huonompiin.(Ville)
Haastateltujen
mielipiteet vaihtelevat laidasta laitaan. Tulimme siihen lopputulokseen, että
tämä opetusmetodi sopii paremmin lahjakkaammille oppilaille, kuin
opettajajohtoinen opetus. Heikommille oppilaille tämä opetusmetodi voi
kuitenkin olla turhan vaativa.
Teksti: Eemi
9E, Luukas 9E ja Väinö 9E
Kuva: Väinö
9E
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti