keskiviikko 15. lokakuuta 2014

Matematiikan itsenäisen opiskelun hyvät ja huonot puolet

Osa koulumme matematiikan opettajista on ottanut käyttöön matematiikassa opetusmetodin, jossa oppilas opiskelee itse teorian ja etenee omaa tahtiaan. Opettajan tehtävänä on enemmänkin auttaa oppilaita. Tätä opetusmetodia käytetään myös fysiikan opiskelussa. Kaikki koulumme opettajat ja oppilaat eivät kuitenkaan ole omaksuneet vielä tätä uutta opetusmetodia.
Haastattelimme koulumme muutamaa matematiikan opettajaa ja oppilasta. Kysyimme heidän mielipidettään matematiikan itsenäisestä opiskelusta.

Kuvailisitko tätä opiskelumetodia lyhyesti?
matematiikan opetaja Ville
-Vastuu siirtyy opettajalta oppilaalle. Se auttaa oppilasta haastamaan itseään. Se sopii hyvin oppilaille, jotka ovat hyviä matikassa. (Ville Liukka, matematiikan opettaja)

Miten tämä eroaa normaalista matematiikan opiskelusta?
-Oppilailla on siinä enemmän vastuuta. Opettaja ei opeta teoriaa, vaan oppilaiden täytyy itse opiskella se. (Ville)

Miksi otit käyttöön tämän opiskelumetodin?
-Tästä voi kiittää tai syyttää kollegaani Minnaa. Tämä metodi kehittää enemmän oppilaita. (Ville)

Mitä mieltä olet matematiikan itsenäisestä opiskelusta?
-Se on ihan syvältä. Eli en tykkää, koska opettaja ei opeta asioita. (oppilas 1)
-Se on mukavaa, koska tykkään matikasta. (oppilas 2)
-Se on haastava opetussysteemi joillekin oppilaille, mutta paremmille oppilaille se sopii hyvin. (Urpo ”Upi” Marjanen, matematiikan opettaja)
-Mielestäni se on hyvä asia, koska oppilaat joutuvat ottamaan vastuuta ja se valmistaa heitä ylempiin opintoihin. (Ville)

Mitä hyviä puolia siinä on?
-Ei, ei ole, koska ei ole muuta kuin huonoja puolia. (oppilas 1)
-On mukavampi mennä omaa tahtia, kuin joidenkin huonompien kanssa mennään niin hidasta tahtia. (oppilas 2)
-Se sopii hyville oppilaille, joiden ei tarvitse odottaa hitaampia oppilaita. Tämä opetussysteemi tekee oppilaista itsenäisempiä. Jos on sairas niin voi jatkaa siitä mihin viimeksi jäi. Esimerkiksi jos on viikon poissa, niin ei tarvitse jatkaa siitä, mihin muut ovat edenneet. (Upi)
-Samat kuin edelliseen. Jokainen saa edetä omaan tahtiinsa. (Ville)

Entä huonoja puolia?
-No siis kaikki. Opettaja ei opeta kunnolla, mutta silti odottaa loistavaa tulosta kokeesta. (oppilas 1)
-Ainoa huono puoli on, että opettaja ei opeta kaikkia yhtä aikaa, eikä tule aina auttamaan, jos tarvitsee apua. (oppilas 2)
-Se on hyvin vaativaa monille oppilaille. Kokeiden järjestäminen on hankalaa, kun kaikki oppilaat etenevät omaan tahtiin. (Upi)
-Jotkut tarvitsevat enemmän opetusta, joten olisi hyvä, että olisi ainakin kaksi ryhmää, jotka voisi jakaa vähän parempiin ja vähän huonompiin.(Ville)

Haastateltujen mielipiteet vaihtelevat laidasta laitaan. Tulimme siihen lopputulokseen, että tämä opetusmetodi sopii paremmin lahjakkaammille oppilaille, kuin opettajajohtoinen opetus. Heikommille oppilaille tämä opetusmetodi voi kuitenkin olla turhan vaativa.

Teksti: Eemi 9E, Luukas 9E ja Väinö 9E

Kuva: Väinö 9E

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti