keskiviikko 15. lokakuuta 2014

Miten selvitä tetistä?

Ei siihen sen kummempia tarvitse. Itse en ole "ollaan positiivisia" ajatuksen suurin fani, mutta totuus on se että tarvitset positiivista ajattelua ja yritystä. Loppujen lopuksi tetistä selviämiseen ei tarvita paljoa. Osoittamalla aiheeseen kiinnostusta ja tekemällä ahkerasti ja oma-aloitteisesti enemmäin kuin vaaditaan, taikka oletetaan saat heidän myönteisen huomion.

Jokaista varmasti jännittää tetti, ei oikein tiedä miten käyttäytyä ja mikä on sallittua. Minulle kerrottiin heti alussa että saan tehdä töitä oma-aloitteisesti. Niin tein ja niin kuuluukin tehdä, jos esimerkiksi näet että jollakin työntekijällä jäi jokin kesken tärkeämmän asian takia, ja osaat hoitaa asian loppuun, hoida se. Jos näet taukohuoneessa roskia tai tiskejä, voit hyvin siistiä ne. Vaikka tuntuisi siltä että kukaan ei huomaisi sitä että huolehdit monesta asiasta, älä huoli kyllä he sen huomaavat ja antavat palautteen tetin päätteessä.  

Kukaan tetti paikkasi työntekijä ei suoraan sanotusti jaksa tutustua sinuun, sen takia koska olet siellä vain pari viikkoa. Joten saadaksesi kontaktin heihin, sinun on "tyrkytettävä" seuraasi. Itse menin rohkeasti kyselemään eri työntekijöiltä kaikkia maailman asioita, kauan he ovat työskennelleet siellä, mitä he opiskelivat alaa varten, ja pelkkiä arkisia asioita. Älkääkä pelätkö heittää läppää, antamalla letkeän vaikutelman poistat myös kiusaantunutta varausta ja herätät (toivottavasti) positiivista vaikutelmaa. Itse menin seuraksi ulos kahville kun työntekijät olivat tupakalla ja osallistuin letkeästi keskusteluihin. (En suosittele passiivista tupakointia.) Joka ei heitä haitannut pätkääkään vaan nosti heidän mielenkiintoa kohtaani. Pian sain positiivisen vaikutelman aikaa ja minulta kyseltiin itsestäni ja keskustelut muuttui enemmänkin vitsien lohkaisemiseksi JOKA väliin. 

Jos et ole nopea oppimaan et todenäköisesti pääse uusien asioiden pariin, totta puhuen et pääse kuin hanttihommiin. Sillä heillä on omat työt ja he eivät kerkeä opettaa sinulle kaikkea, varsinkin jos uuden oppiminen on vaikeaa. Itse olen nopea oppimaan, varsinkin jos minulle näytetään käytännössä. Joten pääsin tekemään laidasta laitaan kaikkea kaupan alasta, paitsi kassaa johon ikä ei valitettavasti riitä. Tein tilauksia, olin paistopisteellä, tein tietokoneella taulukoita, tarkistin varastoa, hanttihommia (pullokoneen putsaus, roskien vienti, häkkien niputus ja hyllyjen siistiminen), tarkistin tuotteita, hyllyttäminen... 

Tulemalla ajoissa et vain anna hyvää vaikutelmaa vaan kerrot olevasi täsmällinen. On myös kohteliasta tulla hiukan ajoissa jotta kerkeät vaihtaa työ vaatteet ja olla muutenkin valmis aloittamaan ajallaan. Itse pyrin tulla 10min ajoissa jotta kerkeän vaihtaa työ kamat niskaan ja juoda aamukahvit paikan päällä. 

Asiakaspalvelu alan omaavassa tetpaikassa on myös erittäin hyvä jos osaa käyttäytyä. Eli perus ohje on 1. Hymyillä. 2. Puhua mukavalla ja rauhallisella äänensävyllä (juuri se ärsyttävä mitä lääkärit käyttää.) 3. Älä menetä malttia ja puhu asiallisesti. (En siis suosittele kiroamista.) Itse jouduin palvelemaan vähän enemmän ja vähemmän humaltuneita henkilöitä jotka saattoivat tulla kysymään samaa sokeria kolme kertaa päivässä. Siinä tilanteessa ei enää tiedä pitäisikö nauraa vai itkeä, mutta hymy huulilla vain näyttämään sen sokerin sijaintia. Monilla asiakkailla on myös tapana rupatella, voit kohteliaasti vastailla samalla kun teet töitäsi, he kyllä (toivottavasti) tajuavat että olet töissä ja kiireinen ja lähtevät tilanteesta itse. Tai voit tehdä miten minä tein eli karkaat asiakkaiden vastaantultua takahuoneeseen. Vaikka asiakkaan sanavarasto olisi alkeellinen ja ei niinkään mukava et voi menettää malttiasi ja alentua samalle tasolle. Sillä sellainen joka kärähtää palveluammatissa ei pärjää kovin kauaa. Oli asiakas kuinka ärsyttävä tahansa et vain voi menettää malttiasi. 

Periaatteessa selviät siis tetistä positiivisella asenteella, ahkeruudella ja nätillä hymyllä. Itse asiassa sillä pärjää hyvin kaikkialla ja kaikessa! ;)






Teksti ja kuva: Lotta 9E

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti