keskiviikko 15. lokakuuta 2014

Päivä TETissä Helsingin Yliopiston Biotieteiden laitoksella

Ekana TET päiväni Helsingin Yliopiston Biotieteiden laitoksella alkoi perinnöllisyystieteiden osastolla. Jo tän kyseisen päivän aikana tein ja opin paljon uutta. Mä opin esimerkiksi erottamaan banaanikärpäsistä koiraat ja naaraat, laboratoriotöitä, väline huollon tärkeyden ja joitakin sen käytänteistä, geeniammunnasta sekä paljon itse yliopistosta. Mä olin ihan innoissani kuullessani pääseväni heti ensimmäisenä päivänä perinnöllisyystieteiden osastolle, sillä just geenimuuntelu ja siihen liittyvät mahdollisuudet sekä vaarat kiinnostavat mua aivan erityisesti.


Mun eka päivä alkoi siis perinnöllisyystieteiden osastolla. Siellä mua opasti tosi mukava tutkija, jonka kanssa me tutustuttiin ihan ekaks banaanikärpäsiin. Banaanikärpäsiä tutkittiin ihan erillisessä huoneessa. Siellä huoneessa hais aika oudolta ja hyllyt ja pöydät oli täynnä putkiloita ja purnukoita täynnä pikkuruisia kärpäsiä. Pian tutkija nukutti yhen putkilollisen kärpäsiä ja kippasi ne mikroskoopille tutkittavaksi. Nukutettuja banaanikärpäsiä oli tarkoitus lajitella sukupuolen mukaan pientä sivellintä apuna käyttäen. Hetken päästä tutkija poistu huoneesta ja jäin yksin. Mä aloin miettii jo aika nopeesti, että onks tässä yhtään naaras puolisia banaanikärpäsiä, kun kaikki näytti uroksilta. Ja niinhän se oli, siellä oli vaan ja ainoastaan uroksia. Aikani kuluksi mä jaoin kärpäset silmien värin mukaan. Siellä oli puna-, oranssi- ja valkosilmäisiä. Silmien väri johtuu kuulemma kärpästen muunteluista. Muuntelemalla banaanikärpäsiä niiden silmien väri ja koko voi muuttua, myös siivet voivat muuttua lentokyvyttömiksi.


Geenipyssy

Myöhemmin aamupäivällä mä tutustuin ihan ekaa kertaa labratöihin yliopistolla. Mä tutkin yhen opiskelijan kanssa ssDNA:ta eli yks juosteista DNA:ta. Se oli musta sairaan mielenkiintoista ja ihan uusi asia mulle. Labratöissä pipetoitiin tosi paljon ja käytettiin mulle ihan uusia laitteita esim. sentrifugia. Labratöissä oltiin ihan sairaan tarkkoja, että kaikki välineet ovat steriileitä. Välineiden sterilointiin mä pääsin tutustumaan pikaisesti myös välinehuollon puolella.



Geenipyssyn käyttöä
Iltapäivällä lounaan jälkeen mulla oli geeniammuntaa yhen lehtorin kanssa. Geeniammunta kuulosti tosi jännältä ja hauskalta, kun kuulin siitä ekan kerran. Ja kyllähän se sitä olikin. Me ammuttiin sipuleita, sillä juuri sipuleilla on tosi isot solut. Joten niitä oli tosi helppo tutkia. Me ammuttiin siis sipuleihin vihreenä hohtavaa geeniä, joka oli peräisin meduusoista. Tän geenin avulla me pystyttiin seuraavana päivän tutkimaan tarkkaan solun rakennetta fluoresenssimikroskoopilla.


Tällainen oli siis mun eka päivä TETissä. Mä ehdin oppia ja nähdä ton päivän aikana tosi paljon, mutta opin vielä todella paljon lisää myös loppu TETin aikana. Illalla uni tuli todella hyvin, sillä olihan tää päivä ollut tosi rankka.


Teksti: Iida 9F
Kuvat: Pekka Heino

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti