lauantai 4. lokakuuta 2014

Resan till Bengtsår

Kuva: Jenni C.

Vi hade en resa till Bengtsår. Vi åkte med buss och båt. Maten var inte bra. Vi spelade fotboll och Risto var liksom Torres. Vi åt plättar och korv. Roni och Jami hade en tävling. Tävlingen var att vem ska vara längsta tiden på grillsplatsen. Jami vann när Roni gick upp klockan 7 på morgonen för att han ville väcka Risto. Sen kom vi hem med båten och bussen. (Aaro och Jami 8A)

Vi reste till Bengtsår med en buss som hade ett tak. Efter det åkte vi till Bengtsår med en halvtakad båt. När vi hade kommit fram gick vi till vårt tältområde. Där byggde vi våra tält som hade hål i taket. Efter det gick vi till matplatsen som också hade ett tak. När vi hade ätit gick vi till stranden och tog kanoter, som hade inga tak. Sen vi gick tillbaka till tältgården. Följande morgon tog vi bussen med tak och åk hem. (två elever från 8A)

När andra bussen kom till destinationen, väntade båtresan. Först kastade vi våra saker till Merikatti. Sen åkte Merikatti till andra sidan av stranden till Bengtsår. Vi rymdes inte till den första båten och vi måste vänta mycket. När båten kom till oss hoppade vi in i den ”snabba” båten och vi började närma Bengtsår ”jättesnabbt”. (Kim och Tommi 8A)

Program på ön

På den dag vi kom till Bengtsår hade vi tre timmar program efter maten. Vi fick välja om vi ville vara på stranden, på fotbollsplanen eller på en äventyrsbana. Största delen av vår klass gick till stranden, bl.a. jag. Några simmade, några spelade badminton eller kastade frisbee och några bara satt t.ex. på bryggan och chillade. Badmintonmatcherna som jag tittade på lyckades inte så bra, för att vinden blåste så hårt. Både jag och Henna trängde oss inne i min huvtröja och försökte komma med i spelet, men det lyckades inte. (Sonja 8A)

Jag och mina vänner Santeri, Niko och Anton valde att gå till stranden.
På stranden simmade jag en liten bit med Anton och Niko och Santeri spelade badminton med Tommi och Kim. När jag hade simmat tillräckligt diskuterade jag med mina vänner att vad vi ska göra sen. Vi valde att vi ska gå på äventyr med kanoter. Vi valde våra flytvästar och gick till kanotplatsen. Där fick vi våra kanoter och gick till vattnet. Vi började paddla till en ö. När vi var nästan där såg vi en båt som kommer för oss. När den var nära oss sade människor från båten att vi ska gå tillbaka till stranden. Vi var inte glada. (en elev från 8A)

Vi paddlade med kanoter. Det var jättespännande. Vi kastade någons Axe deodorant i någons tält, för att någon sprayade det i vårt tält. Det luktade dåligt. Andra dagen vaknade vi upp och städade tälten och gick till båten och därifrån med buss. Bussen var jättekul. (Santeri 8A)

Tystnaden började klockan 1.00, men det var inte alls tyst. Vi satt vid lägereld och stekte korv och plättar. I tälten pratade folket och några försökte sova. Det var jättefuktigt och ganska kallt. (en elev från 8A)

Kuva: Jenni C.

Resan hem

Följande dagen i Bengtsår, när vi åkte tillbaka till skolan låt Benjamin Jami inte sova i bussen. Alltid när Jami somnade ställde Benjamin sin mobil till Jamis öra och lade musiken så hög som man kunde. (Aleyna 8A)





Teksti: 8A
Kuvat: Jenni C.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti